Bijzondere reizigers

Reisplannen maken voor een verre reis is natuurlijk altijd leuk. Het is wel belangrijk om rekening te houden met gezondheidsrisico’s op reis, zeker voor bijzondere reizigers. Gaat u op reis met kinderen onder de 12 jaar? Heeft u een afweerstoornis? Heeft u een chronische aandoening zoals bijvoorbeeld diabetes? Of reist u tijdens uw zwangerschap? Dan zien wij u als een bijzondere reiziger.

Reisadvies op maat

Een bijzondere reiziger heeft een uitgebreider en aangepast reisadvies nodig, soms in overleg met de internist-infectioloog. Hier is tijdens het reisconsult extra aandacht voor. Als u een afspraak maakt krijgt u een intakeformulier met daarin een vragenlijst over onder andere uw medische voorgeschiedenis. Aan de hand van de ingevulde vragenlijst kijken onze reizigersverpleegkundigen welk reisadvies u nodig heeft.

Reizigers met een chronische ziekte of afweerstoornis

Als u een verminderde afweer heeft, is er sprake van een verhoogd risico op infectieziekten tijdens het reizen. Ook kan het zijn dat bepaalde vaccinaties minder goed werken of juist een verhoogde kans op bijwerkingen geven. Het is daarom belangrijk om uw reis goed voor te bereiden. Plan dus ruim op tijd een afspraak op ons spreekuur. Wij volgen de specifieke richtlijnen van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR) voor reizigers met een verminderde afweer. Ook kunnen onze reizigersverpleegkundigen laagdrempelig contact opnemen met de internist-infectiologen van het Rijnstate ziekenhuis.

Naast de standaard vaccinaties die voor iedere reiziger worden aanbevolen, dient u alert te zijn op mogelijke extra vaccinaties die u nodig heeft. Hierbij kunt u denken aan vaccinaties tegen pneumokokken, influenza en/of meningokokken.

Bij bepaalde chronische ziektes, zoals bijvoorbeeld diabetes of de ziekte van Crohn, zijn er op reis extra zaken om rekening mee te houden. Het is bijvoorbeeld belangrijk om extra alert te zijn op reizigersdiarree. Soms schrijven we hiervoor extra medicatie uit. Onze reizigersverpleegkundigen nemen uw gezondheidssituatie en uw medicatiegebruik met u door en zullen een advies geven dat past bij uw situatie.

Tot slot is het belangrijk om goed voorbereid op reis te gaan. Neem voldoende medicatie mee en zorg ervoor dat u altijd een medicijnpaspoort bij u heeft. Dit kan van groot belang zijn als u onverwacht medische hulp nodig heeft tijdens uw reis. Wij adviseren u ook om bij het CAK te kijken of u mogelijk een verklaring nodig heeft voor het meenemen van medicijnen op reis.

Zwanger en op reis

Als u zwanger bent of een zwangerschapswens heeft en op reis gaat, vergt dit extra voorbereiding voordat u op reis gaat. Bij het plannen van uw reis is het belangrijk om rekening te houden met de fase van uw zwangerschap. In sommige situaties kan het bijvoorbeeld nodig zijn om uw reis uit te stellen of om bepaalde landen of gebieden waarbij het risico op infectieziekten hoger is te vermijden. Zaken om rekening mee te houden zijn bijvoorbeeld malaria, het zikavirus en reisbestemmingen waarbij levend verzwakte vaccins worden aanbevolen. Onze reizigersverpleegkundigen denken graag met u mee.

Reizen met kinderen

Ook kinderen zijn bijzondere reizigers. Een goede voorbereiding is belangrijk bij het reizen met kinderen. Kinderen zijn bijvoorbeeld vatbaarder voor ziekten en kunnen zichzelf niet beschermen tegen zon en insectenbeten. Ook lopen kinderen die jonger zijn dan drie jaar meer risico op uitdroging bij diarree. Onze reizigersverpleegkundigen zorgen voor de juiste adviezen en informatie zodat u en uw kinderen veilig op reis kunnen.

Ouderen (>60 jaar)

Als oudere reiziger is het belangrijk om bij het plannen van uw reis rekening te houden met uw medische voorgeschiedenis en medicatiegebruik. Vrijwel alle reizigersvaccinaties (DTP, hepatitis A, hepatitis B, buiktyfus, meningitis, en rabiës) zijn veilig voor ouderen.

Bij een toenemende leeftijd kan de immuunrespons op vaccinaties geleidelijk afnemen. Ook kan het bij ouderen langer duren voordat de immuunrespons op gang komt. Wij adviseren mensen boven de 60 om daarom tijdig een afspraak bij ons in te plannen. Neem contact op met ons op voor een reisadvies op maat.

Meer weten?

Verschillende informatie folders kunt u vinden op onze website.

Video: Iedereen is bijzonder: