HIV-infectie

Algemene info
Hoewel AIDS (Acquired Immune Deficiency Syndrome) niet direct een tropenziekte is, is het wel een veel voorkomende infectieziekte in (sub)tropische landen. AIDS wordt veroorzaakt door een virus (het Humaan immuno deficiëntie virus). Het AIDSvirus beschadigt het afweersysteem van het lichaam, waardoor het weerstandvermogen voor infecties verloren gaat.

Besmetting (leefstijl-hygiëne-water-muggen-zoogdieren-seksueel-overig)
Het virus dat AIDS veroorzaakt wordt door bloed-bloed contact (bijvoorbeeld bij bloedtransfusies of het gebruik van niet steriele naalden) of onbeschermd seksueel contact overgebracht. Het virus komt in alle landen voor: in de westerse wereld nog hoofdzakelijk bij bepaalde risicogroepen zoals drugverslaafden en personen met veel wisselende onbeschermde seksuele contacten. In Afrika, Azië, Latijns-Amerika, Oost-Europa en het Caribische gebied komt het virus op veel grotere schaal voor onder heteroseksuele bevolkingsgroepen.

Aanvankelijk merkt men meestal niets van een infectie, maar sommigen krijgen het acute HIV-syndroom met koorts en huiduitslag. De tijd tussen besmetting en uiting van chronische ziekte kan variëren van enkele maanden tot meer dan vijf jaar.

(leefstijl-vaccinatie-medicatie-zelfzorgmiddelen)
Tot op heden is er geen definitief genezende behandeling tegen het HIV-virus, wel zorgen de behandelingen voor uitstel van ziekteverschijnselen. Preventie blijft daarom zeer belangrijk.
Vermijd onbeschermd seksueel contact; het condoom biedt een belangrijke bescherming.