Zikavirus

Het zikavirus is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door een virus. De infectieziekte heeft veel overeenkomsten met dengue. En wordt ook overgedragen door een beet van een besmette mug.

Hoe kunt u het zikavirus krijgen, hoe kunt u anderen besmetten en wie loopt er risico?
De muggen die het zikavirus overbrengen zijn tijgermuggen en deze zijn net als bij dengue met name overdag actief. Deze muggen komen over het algemeen voor in tropische gebieden.  Het zikavirus kan vrij onschuldig verlopen. Bij zwangere vrouwen of stellen die een zwangerschapswens hebben kan het virus ernstige gevolgen hebben voor hun ongeboren kindje. Een man kan het virus doorgeven via sperma. Een zwangere vrouw heeft een groter risico op een infectieziekte en heeft hierdoor ook een groter risico op het zikavirus.

Wat zijn de ziekteverschijnselen van het zikavirus?
De ziekteverschijnselen van het zikavirus zijn meestal mild en kortdurend (2 tot 7 dagen). Het merendeel ontwikkelt na een besmetting geen klachten (ongeveer 80%). Klachten zijn koorts, conjunctivitis (ontsteking van slijmvlies van het oog), tijdelijke gewrichtsklachten in o.a. handen en voeten en huiduitslag. Sinds 2016 is er wetenschappelijk bewezen dat het zikavirus ernstige gevolgen kan hebben voor zwangere vrouwen en hun kindje. Er kunnen aangeboren afwijkingen ontstaan door het zikavirus. Sinds juni 2019 is vastgesteld dat het risico op een infectie met het zikavirus sterk is afgenomen in de wereld. Het risico om een zikavirusinfectie op te lopen is verkleind maar nog wel aanwezig.  Indien een zwangere toch een zikavirusinfectie oploopt is de kans dat haar kind daardoor aangeboren afwijkingen krijgt, zoals microcefalie, ongeveer 6%. Het zikavirus is daarmee vergelijkbaar met andere wereldwijd voorkomende infecties die congenitale afwijkingen kunnen veroorzaken zoals infecties met het rubella virus en humaan cytomegalovirus (CMV).

Wat kunt u zelf doen om het zikavirus te voorkomen?
Er is helaas geen vaccin beschikbaar. Door overdag anti-muggen maatregelen te treffen (muggenspray speciaal voor zwangere vrouwen, te koop bij Vaccinatiecentrum Travel Clinic Oost), beschermt u zich tegen alle muggen overdraagbare ziektes zoals ook het zikavirus. Volgens het RIVM en het LCR (landelijk coördinatiecentrum reizigersadvisering) is er onvoldoende reden om de reis af te raden voor zwangeren of stellen met een zwangerschapswens die naar een gebied afreizen waar zika voorkomt omdat het risico minimaal is geworden.

Echter is het nog steeds belangrijk dat de reis goed afgewogen wordt omdat als zwangere vrouw je meer risico loopt op verschillende infectieziektes. Zie voor meer informatie onze pagina ‘zwangerschap en reizen‘ of maak een afspraak voor een gepast advies middels een consult van een kwalificeerde reizigersverpleegkundige, de risico’s en adviezen worden tijdens het consult besproken zodat u met uw partner een goede afweging kan maken.

Wilt u zo min mogelijk risico lopen op het zikavirus dan kunt u de oude richtlijnen hanteren van het RIVM/WHO:

– zwangere vrouwen: stellen de reis uit
– vrouwen met een zwangerschapswens (die zonder partner reizen): stel de zwangerschap tot een maand na vertrek uit en gebruik een condoom in de tussentijd in verband met het risico op seksuele overdracht
– mannelijke partners met een kinderwens: gebruik een condoom tot 2 maanden na vertrek uit risicogebied

Risicogebieden
De mug die het zikavirus kan veroorzaken komt voor in grote delen van Cariben,Azië, Afrika, Midden- en Zuid-Amerika. De mug legt eitjes waar water aanwezig is. Zoals laagje de bloembakken op het terras.