Tuberculose

Tuberculose is een infectieziekte, veroorzaakt door een bacterie. Deze verplaatst zich in het lichaam via de bloed- en lymfevaten. Diverse organen zoals longen, lymfeklieren, hersenen, hersenvliezen, nieren, gewrichten en wervelkolom kunnen aangetast raken.

(leefstijl-hygiëne-water-muggen-zoogdieren-seksueel-overig)
TBC wordt veroorzaakt door de tuberkelbacterie. Patiënten met open tuberculose zijn besmettelijk. De bacteriën worden vanuit de longen opgehoest waarna personen in dezelfde ruimte via de uitgeademde lucht geïnfecteerd kunnen raken.
Tuberculose komt vooral in de (sub)tropen voor. Mensen kunnen de bacterie die tuberculose veroorzaakt lang bij zich dragen, zonder dat deze klachten geeft.
In Nederland komen jaarlijks zo’n 1700 gevallen van tuberculose voor. Vergeleken met de Derde Wereld is dat heel weinig. In veel ontwikkelingslanden is de ziekte één van de belangrijkste doodsoorzaken. Dit komt mede door de dramatische groei van het aantal aids-patiënten. Zij hebben onvoldoende afweer waardoor ze extra vatbaar zijn voor tuberculose.

De symptomen van tuberculose zijn hoesten, moeheid, lusteloosheid, gewichtverlies, verminderde eetlust, (lichte) temperatuurverhoging en nachtzweten.

(leefstijl-vaccinatie-medicatie-zelfzorgmiddelen)
Mensen die intensief contact hebben met de lokale bevolking (wegens werk, stage, familiebezoek) lopen risico op tuberculose.
Het is raadzaam om grote mensenmenigten te vermijden. Houdt tevens hoestende mensen op afstand. Indien u risico heeft gelopen is het raadzaam om u te laten testen.
Aan personen die langdurig in een land met een verhoogd TBC-risico verblijven en/of veel contact hebben met de lokale bevolking, wordt vaccinatie of een controle op besmetting aanbevolen. Controle op besmetting geschiedt door middel van een huidtest (Mantoux). Deze test dient 8 weken na terugkomst van de reis uitgevoerd te worden. Indien de test na de reis ‘positief’ is, betekent dit dat men mogelijk besmet is met tuberculose. Antibiotica zullen voorgeschreven worden om klinische symptomen te voorkomen.
Bij jonge kinderen en reizigers die contact hebben met mensen waarbij een extra verhoogd tuberculoserisico aanwezig is kan het zinvol zijn om preventief te vaccineren met de BCG-vaccinatie.

Het vaccin vermindert de kans op tuberculose niet maar beschermt tegen eventuele ernstige gevolgen van de ziekte en verbetert de overlevingskans. Een eventuele besmetting met tuberculose na de vaccinatie moeilijker worden aangetoond.
voor meer informatie verwijzen wij u naar: www.vggm.nl/ggd/infectieziekten_en_hygiene/tuberculose