SOA

Seksueel Overdraagbare Aandoeningen komen in Nederland voor, maar juist ook veel in het buitenland. Het komt regelmatig voor dat reizigers een SOA oplopen tijdens een reis, terwijl dit makkelijk voorkomen kan worden door goede voorzorgsmaatregelen te treffen.

Seksueel overdraagbare aandoeningen zijn niet direct tropenziektes. Het zijn echter wel aandoeningen die meer voorkomen in (sub)tropische landen en opgelopen kunnen worden door risicogedrag tijdens reizen. Soa’s komen in alle landen voor. Voorbeelden van soa’s zijn: hiv (het virus dat aids veroorzaakt), chlamydia, genitale wratten, herpes genitalis, gonorroe, hepatitis B en syfilis.

Per jaar lopen in Nederland naar schatting ruim 100.000 mensen een soa op. Sommige soa’s hebben ernstige gevolgen als ze niet op tijd worden behandeld. Gelukkig zijn de meeste soa’s gemakkelijk te genezen. Soa’s zijn besmettelijk. Je kunt een soa hebben zonder dat je er iets van merkt. Ook dan kun je een soa doorgeven.

Zoals de naam seksueel overdraagbare aandoening al zegt, kan de ziekte door partners worden overgedragen via seksueel contact. Heeft men eenmaal een soa, dan is de kans op het oplopen van andere soa vergroot omdat een soa de weerstand van de geslachtsorganen heeft aangetast.
Soa’s worden overgedragen via sperma, bloed, vaginaal vocht. Slijmvliezen zitten onder andere in de anus, penis, de vagina en de mond.
De meeste soa’s worden opgelopen bij onveilig vrijen. Onder onveilig vrijen verstaan we:
Vaginale geslachtsgemeenschap zonder condoom
Anale geslachtsgemeenschap zonder condoom
Orale seks (pijpen en beffen) zonder condoom of beflapje;
Onderling gebruik van seksattributen, zoals een dildo
Een aantal soa’s is ook overdraagbaar via bloed. Hiv, hepatitis B en syfilis kun je oplopen als gevolg van een onhygiënische tatoeage of piercing, of als je bij drugsgebruik naalden, spuiten of andere attributen van een ander gebruikt. Tijdens de zwangerschap kunnen hiv, hepatitis B en syfilis worden overgedragen van moeder op kind. Hiv, hepatitis B, syfilis, chlamydia, herpes genitalis en gonorroe kunnen tijdens de geboorte worden overgedragen op de baby.

Voor veel soa geldt dat de drager geen duidelijk herkenbare klachten hoeft te hebben. De drager kan de ziekte echter wel overdragen aan de partner. Sommige soa kunnen jaren later zeer ernstige gevolgen hebben, terwijl ze in een vroeg stadium goed te behandelen zijn. Men kan zich bij de huisarts of eventueel anoniem bij de GGD of polikliniek dermatologie in Velp op soa’s laten nakijken.

Een goede manier om de kans op overdracht van soa tussen partners sterk te verminderen is het gebruiken van een condoom.
De pil geeft geen bescherming tegen geslachtsziekten. Het condoom geeft een belangrijke bescherming. Neem condooms mee uit Nederland. Ga bij twijfel of klachten altijd naar de dokter en aarzel niet te vertellen dat u mogelijk een soa heeft opgelopen.