Japanse Encefalitis

Japanse encefalitis is een virusinfectie, overgebracht door muskieten. Een klein percentage van de besmettingen leidt tot ziekte. Infecties doen zich vooral voor op het platteland in de omgeving van varkenshouderijen en rijstvelden.

De infectie komt voor in bijna heel Azië, van India tot en met Japan. De overdracht is in de meeste gebieden seizoensgebonden. In streken met een gematigd klimaat vinden infecties plaats in de zomer en het najaar. In andere gebieden bestaat de kans op besmetting het hele jaar. De aanwezigheid van het virus varieert van regio tot regio, van land tot land en van jaar tot jaar. Jaarlijks worden ongeveer 50.000 gevallen van Japanse encefalitis gemeld.

Bij de meeste mensen verloopt de ziekte zonder symptomen of als een soort griep met koorts, spierpijn en hoofdpijn. In ernstige gevallen ontstaan verschijnselen van hersen(vlies)ontsteking met hoofdpijn, braken en uiteindelijk sufheid, coma en epileptische aanvallen. Verlammingen en ademhalingsproblemen kunnen tot de dood leiden.

De meeste reizigers naar Azië hebben weinig kans op besmetting. Het grootste risico lopen mensen die langdurig op het platteland verblijven in een seizoen waarin de ziekte optreedt. Voor hen is vaccinatie aan te raden. Dat voorkomt in tachtig tot negentig procent van de gevallen een uitbraak van Japanse encefalitis. Onderstaande tips kunt u gebruiken om de kans op overdracht te minimaliseren.

Gebruik middelen om insectenbeten te voorkomen, zoals DEET en muskietennetten
Draag bedekkende kleding
Onderneem een reis naar het platteland van Azië buiten het besmettingsseizoen.
Laat uzelf voor de reis vaccineren.