Hepatitis B

Hepatitis B is een ontsteking van de lever die veroorzaakt wordt door een virus dat wordt overgebracht via bloed-bloedcontact.

U kunt hepatitis B oplopen via seksueel contact, bloed en niet-steriele medische ingrepen (tandarts etc.). Ook bij het zetten van tatoeages, piercings of bij de kapper kunt u hepatitis B oplopen. De ziekte komt veel voor in de meeste gebieden in Afrika, Azië, Oost Europa en Latijns Amerika.

Hepatitis B kan volledig asymptomatisch verlopen, maar kan zich ook uiten als een leverontsteking met mogelijke dodelijke afloop. Bij besmetting kunnen algemene klachten optreden die aan griep doen denken, zoals malaise, misselijkheid en vermindering van eetlust. Ook komen gewrichtsklachten voor. Een deel van de mensen die Hepatitis B oplopen houdt er een chronische leverontsteking aan over, die kan leiden tot een chronische leverziekte en zelfs tot overlijden.

Het gebruik van condooms biedt een goede bescherming tegen seksuele overdracht van de ziekte. Om besmetting te voorkomen dient men tevens alert te zijn op gebruik steriele naalden bij medische behandelingen, tatoeages, etc. Als u langere tijd in een risicogebied verblijft wordt vaccinatie tegen hepatitis B  aanbevolen.

Bescherming
De vaccinatie hepatitis B bestaat voor volwassenen uit 3 vaccinatie momenten; maand 0,1, en 6. Na de eerste 2 vaccinaties ben je beschermd voor je aanstaande reis of  je werkzaamheden (bij hepatitis B gerelateerd werkrisico). Na de laatste vaccinatie kan je ervan uit gaan dat je voor levenslang beschermd bent tegen hepatitis B. Echter kunnen we dit niet garanderen, bij sommige mensen werkt het vaccin namelijk minder goed. Een verhoogde leeftijd, verminderde afweer kan bijvoorbeeld invloed hebben op de bescherming van een vaccinatie. Door een bloedtest te doen na alle 3 de vaccinatie momenten kunnen we uitsluitsel geven of er een goede bescherming is opgebouwd tegen de ziekte hepatitis B. Als je grote kans hebt op  hepatitis B door je handelen of je werkzaamheden binnen je beroep, dan is het aan te raden om deze bloedtest te ondergaan.