Dengue

Dengue is een virusinfectie die wordt overgedragen door een mug. In verstedelijkte gebieden in veel tropische landen komt deze door muggen overgedragen virusziekte voor. Dengue uit zich in koorts, huiduitslag en hoofdpijn die ongeveer een week kan aanhouden. In zeldzame gevallen kan de ziekte ernstig verlopen.

Dengue komt in alle tropische gebieden voor en vooral in Zuidoost-Azië, Midden- en Zuid-Amerika, het Caribische gebied en Afrika. De tijgermug, een kleine zwart-witte mug, brengt het virus over van de ene persoon op de andere. Jaarlijks lopen meer dan twee miljard mensen uit honderd landen kans op besmetting.

Dengue is een griepachtige ziekte. Daarbij horen symptomen als hoge koorts, ernstige hoofdpijn, spier- en gewrichtspijnen en rode huiduitslag. Misselijkheid en braken kunnen ook voorkomen.
Dengue hemorragische koorts is de ernstige vorm. Behalve de al genoemde verschijnselen treden blauwe plekken, bloedneuzen, bloedend tandvlees, rusteloosheid en dorst op. Verder kunnen interne bloedingen en shock ontstaan, mogelijk met dodelijke afloop. Dengue hemorragische koorts met shock is zeldzaam, maar komt vaker voor indien men al eerder dengue heeft doorgemaakt.

Vermijd stilstaand water en de directe omgeving; daar broeden de dengue-muggen. De muggen steken vooral overdag. Draag daarom bedekkende kleding en gebruik een insectenwerend middel met een Deetpercentage tussen de 30 en 50%. Een vaccin of behandeling tegen dengue is nog niet beschikbaar, ook is er geen gerichte behandeling. Patiënten met dengue hemorragische koorts en shock moeten worden opgenomen op een Intensive Care-afdeling en ondersteunende therapie krijgen omdat de aandoening levensgevaarlijk kan zijn.