Begin deze maand is er een 46 jarige Nederlandse toerist terug gekomen uit Brazilië met hoge koorts (40°C), hoofdpijn, spierpijn, misselijkheid, braken en diarree. Dhr is gezien op een tropenpoli van een Nederlands ziekenhuis, daar is de tropische ziekte gele koorts vastgesteld. Dhr is vervolgens opgenomen.

Deze toerist verbleef in de buurt van de stad São Paulo en was niet gevaccineerd tegen gele koorts. Gele koorts wordt overgedragen via muggen en 1 op de 10 mensen overlijdt aan deze tropische ziekte.

Momenteel is er een uitbraak gaande in Brazilië. De Braziliaanse minister van volksgezondheid zet acties uit om de bevolking te beschermen met vaccinatiecampagnes tegen gele koorts. Met het oog op de naderende exotische Braziliaanse carnaval in Februari, waarbij veel (internationale) bezoekers aanwezig zullen zijn. Wil Brazilië hun bezoekers en bevolking beschermen.

Voor de mensen die naar Brazilië gaan adviseert het WHO om advies in te winnen bij een Travel Clinic over de situatie van de gele koorts uitbraak. Naast het gebruikelijke gele koorts regio wordt er nu ook gevaccineerd bij reizigers die naar Rio de Janeiro en São Paulo gaan.

Ervaart u klachten na uw reis? Dan kan dit wijzen op een tropische ziekte. Onze tropeninternisten/infectiologen van de Travel Clinic Oost beschikken over een uitgebreide expertise als het gaat om klachten die kunnen duiden op een tropische ziekte. Indien nodig kunt u terecht op hun tropenpoli. Via deze link kunt u contact met ons krijgen zodat we u verder kunnen helpen.

Meer weten over de tropische ziekte gele koorts? Bekijk onze website.