Reizigers die de landen Frankrijk, Roemenië, Italië of Griekenland bezoeken hebben mogelijk risico op de infectieziekte mazelen i.v.m. uitbraken die gaande zijn.

Besmettelijke ziekte

Mazelen krijg je via aanhoesten en niezen. Het is één van de besmettelijkste ziekten en is kenmerkend door zijn rode huiduitslag.
Vooral de onderstaande groepen lopen het meeste risico:
Volwassenen die geboren zijn tussen 1965 en 1975: Deze mensen zijn niet gevaccineerd voor mazelen en het is niet zeker of ze de ziekte hebben doorgemaakt vroeger als kind.
Kinderen jonger dan 14 maanden oud: Voor jonge baby’s die nog niet (volledig) zijn gevaccineerd voor de mazelen is deze ziekte bedreigend.
De complicaties van de mazelen kunnen ernstig verlopen; zoals longontsteking en middenoorontsteking. In zeldzame gevallen ontstaat er een hersenontsteking als gevolg van de mazelen wat tot de dood kan leiden.

Vaccineren

Vooral voor reizigers die nauw contact hebben met de plaatselijke bevolking (bijvoorbeeld bij familiebezoek) en tot de risicogroep horen valt vaccineren voor mazelen aan te bevelen voordat ze naar een risico land gaan waar mazelen in uitbraak is.

Verplicht vaccineren

Mogelijk dat de uitbraak is ontstaan door de lage vaccinatiegraad in Zuid- Europa. In Griekenland en Roemenië is de vaccinatie tegen mazelen niet verplicht. In Frankrijk en Italië wordt wel verplicht gevaccineerd.  In Italië is hierdoor inmiddels ook een daling te zien in het aantal mazelen gevallen. Klik hier voor een artikel uit de Gelderlander met een overzichtskaart van het aantal mazelengevallen per land.

Voor meer informatie raadpleeg het LCR.

Bron: https://www.ad.nl/gezond/ggd-waarschuwt-reizigers-vanwege-mazelenuitbraak-in-zuid-europa~a4985456/