Het risico op een infectie met het zikavirus in Zuid- en Midden – Amerika en de Cariben is sterk afgenomen en is nu vergelijkbaar met de gebieden in Afrika en Azië waar zikavirus al jaren endemisch is. Dat betekent dat er nog wel een risico is maar dat dit een sterk verminderd risico is.

Tijgermug
Het zikavirus wordt overgedragen door de tijgermug die met name overdag actief is.  Bezoekt u een gebied waar deze mug voorkomt, dan luidt het advies om goede anti-muggenmaatregelen toe te passen.

Reisadvies
Heeft u een zwangerschapswens of bent u zwanger en heeft u reisplannen? Dan kunt u bij ons terecht voor een gepast advies middels een consult van een kwalificeerde reizigersverpleegkundige, de risico’s en adviezen worden tijdens het consult besproken zodat u met uw partner een afweging kan maken wat te doen.

Informatie voor stellen die een zwangerschap(swens) hebben
Het risico om een zikavirusinfectie op te lopen is klein, maar niet nul. Indien een zwangere toch een zikavirusinfectie oploopt is de kans dat haar kind daardoor aangeboren afwijkingen krijgt, zoals microcefalie, ongeveer 6%. Zikavirusinfectie is daarmee vergelijkbaar met andere  –wereldwijd voorkomende- infecties  die congenitale afwijkingen kunnen veroorzaken zoals infecties met het rubella virus en humaan cytomegalovirus (CMV).

Voor zwangere vrouwen heeft de TCO speciale muggenwerende middelen beschikbaar. Door gebruik hiervan is de kans op eventueel daaropvolgende seksuele overdracht erg klein geworden. Om de kans op seksuele transmissie nog verder te verkleinen kan een condoom gebruikt worden.

Let op:  Zwangere vrouwen zijn kwetsbaar voor infectieziekten en daarom moeten de risico’s van een reis altijd goed worden afwogen. Voor meer informatie kunt u onze nieuwsbrief voor zwangere vrouwen en stellen met een zwangerschapswens raadplegen en/of bekijk de volgende link waar de risico’s voor zwangeren kort beschreven staan.